hodnotenie webu mbmmat.sk

len tak zo srandy by ma zaujimalo kolko krityky sa najde, tak mi prosim zhodnotte tento web.
http://mbmmat.sk/
Kladu si otázku, jestli chceš zhodnotit designovou stránku nebo spíš detaily použitelnosti.

Osobně bych určitě vytkl několik zřejmých věcí z obou kategorií.
Přístupnost:
a) Úvodní stránka neobsahuje žádný skutečný text (jenom 4 věty v obrázku). Podobný problém se žlutým textem nad hlavním menu a bannerem čistících zón.
b) Keywords v hlavičce jsou možná až příliš dlouhé -- říká se, že jim crawlery potom nedávají žádnou váhu.
c) Description, keywords i titulek jsou na celém webu stejné. Proč?
d) V patičce zbytečně použité inline styly.
e) Na všech podstránkách se zobrazuje banner s rozdělením čistících zón a možnost stažení katalogu -- proč to mimo úvodní stránku není třeba dole? Dostal bys mnohem více obsahu do viewportu (bez scrollování).
f) URL rozhodně nejsou pěkné, tohle budiž odstrašující přiklad: http://mbmmat.sk/M1-%DAdr%9Eba%20a%20%E8istenie
g) Id některých objektů se ve stránce opakují (např. hlavniMenu).
h) Stránka sama o sobě není validní (někdo tvrdí, že je to blbost a jindy to prostě nejde, ale to není tento případ :).
i) A jako naprostý detail poznamenám, že na zobrazení textu v upper-case stačí css, v html může být vepsané normálně lower-case.

Vzhledová stránka:
Ujde, když se ale podívám do tvých referencí, rozhodně nepatří mezi ty nejlepší. To jistě uznáš sám.
Tady moje poznámky ber s rezervou -- hodnocení vzhledu je vždycky strašně subjektivní a každý může mít výhrady k jiným prvkům.
a) Odlesk v hlavičce stránky (v zakončení rohože) trochu tahá oči a odrazuje od čtení.
b) Počítadlo návštěv má barvy dost mimo barevné schéma stránky.
c) Logo GoodStyle v patičce je výraznější než logo majitele/provozovatele stránek.
d) Fotogalerie je od stránky oddělená (odkaz po kliknutí na křížek nevede na stránku, odkud uživatel přišel). Moderní jsou lightoxy apod., nestálo by za zvážení jejich použití (jQuery už ve stránce stejně máš..:)

To je z mé strany asi všechno. Je toho málo i hodně zároveň.
Na někoho, kdo se tím do jisté míry živí, mi připadá výsledek pod průměrem :/ To neber prosím jako urážku, ale jako můj názor (za kterým si stojím). Na mě stránky udělaly dojem v celku pozitivní.

___
Ještě detail: načítáš do stránky jQuery, ale nepodařila se mi najít podstránka, kde by se opravdu používalo.
Moment... půlhodinka uplynula a stránka se konečně načetla, abych se potom dozvěděl, že pro správné zobrazení musím mít něco nainstalované... No promiň, ale dál jsem nepokračoval. Nemám rád, když si stránky na mě něco vynucují anebo abych se dostal k jádru pudla, tak musím klikat na nějaké další čudlíky. Třeba to ostatním nevadí... Oprav to!
No... koukal jsem na jiný web! :-)
http://mbmmat.sk/ jsou přijatelné.
Freeze , dakujem ti velmi pekne za kritiku, si ma pozitivne prekvapil, tvoje zhodnotenie sa mi paci, lebo kritika je objektivna, na chybach zapracujem, mas pravdu, niektorych veci som si vsimol, to css, neni ok podla mojho gusta, lebo to robil kolega a neni v tom tak zbehli, grafika je podla vkusu, to ze tam neni text, klient o tom vie a moze si ho tam vlozit.

ide o to ze ked sa jeho potencialny zakaznik dostane na stranku tak ide o grafiku aby ho zaujala a predsa len texty niekto nerad cita.ň

"Moderní jsou lightoxy" to co je? nemyslel si lightboxy? mne sa strasne nepacia a neznasam ich, lebo zdrzuju. proste som proti nim.

s tymi klucovymi slovamy to myslis vazne? aky je teda idealny pocet?

"Description, keywords i titulek jsou na celém webu stejné. Proč?" mne sa nezda ze su rovnake :-o, mozno podobne.

"f) URL rozhodně nejsou pěkné, tohle budiž odstrašující přiklad: http://mbmmat.sk/M1-%DAdr%9Eba%20a%20%E8istenie"

lebo je tam funkcia rawurlencode(string str), lebo inak by to bolo s diakritikou, ale pokial to google a ine prehladace neakceptuju tak tam dam funkciu do editu aby to odstranovalo automaticky diakritiku, vies mi s tym poradit, ako sa k takymto url stavaju prehliadace?
<HTML>Já bych to s těmi pěknými URL nepřeháněla, udělala bych to jak je to v horním menu. Nějak jsem nepochopila, proč je tam dvojí typ URL, v horním menu jinak, v bočním jinak.

Titulek, tedy obsah tagu TITLE je opravdu všude stejný. Měl by být jiný. Unikátní titulek pro každou stránku je lepší než kdejaké keywords a description v metatagu. Rozhodně by bylo lepší, kdyby to co je v Description bylo napsáno přímo na stránce. Klíčových slov míň, ale na každé stránce jiné. Ono se ti to hned smrskne, když nebudeš vypisovat všechny najednou, ale pěkně správně podle toho, na které jsi straně.

Třeba http://mbmmat.sk/images/zony.jpg - co z toho vyhledávač má? Slušně řečeno prd. Robot chce text, tady ho moc nedostane.

<em>ide o to ze ked sa jeho potencialny zakaznik dostane na stranku tak ide o grafiku aby ho zaujala a predsa len texty niekto nerad cita.ň</em><br>
Možno to niekto nerad číta, ale robot vie a chce práve len čítať. A uspokojení robota je dobré právě pro ono přivedení potenciálního zákazníka.

V sekci reference jsou tři obrázky nahoře a po najetí se u vše objevuje to stejné "Obrázok:". Další věc, která je důležitá. Dbát na řádně vyplněné alty. Já vyplňuji i title pro prohlížeče, které při najetí nezobrazují nesprávně alt jako někdo (myšleno IE).

Teď vidím, že v těch referencích je v menu najednou nějaká Skúška 1 a 2, to by tam asi nemělo být, co :-).

Absence lightboxu mi nevadí, pro mě jsou ne moc user-friendly. Ale ani současné řešení mi nepřijde vhodné. Po kliknutí na křížek se dostanu do podsekcie 1 v té záhadné Skúške 1.

Počítadlo se tam graficky ale vůbec nehodí. Taky souhlasím s tím, že tvoje logo v patičce je příliš výrazné.</HTML>
diki talia za pripomienky, zapracujem na tom title a klucovych slovach.... ako aj na ostatnom

dakujem moc... az teraz som pochopil co myslel freeze tym rovnakym title
Tak abych tedy některé své výtky/názory zdůvodnil.. ;)

"Moderní jsou lightoxy" Jasně, vypadlo mi písmenko, myslel jsem lightboxy. Dřív jsem byl taky proti, v poslední době (kdy už se používají téměř všude) jsem však změnil názor -- už jsem si (jako uživatel) víceméně zvykl klikat pro náhled fotky levým myšítkem (místo dřívějšího otevírání všech fotek v nových oknech/panelech/kartách). Druhá věc je, že vetšina implementací lightboxu umožňuje "oba" přístupy -- odkaz je směrován rovnou na obrázek v plném rozlišení a lightbox se otevírá přes javascriptovou událost onclick (která se samozřejmě nespustí při kliknutí kolečkem nebo pravým tlačítkem :).

"ide o grafiku aby ho zaujala a predsa len texty niekto nerad cita" Jak už psala Thalia, tenhle přístup je plně adekvátní vůči uživateli. Pokud ale mají uživatele stránku najít přes vyhledávače, musí co největší část skutečného obsahu stránky přečíst i roboty těch vyhledávaču. Všobecně jsou doporučovány některé postupy -- primárně co nejméně textů v obrázcích (většinou stačí použít obrázek bez textu jako pozadí a normální text vypisovat přes tento obrázek -- a pokud opravdu potřebuješ pěkné a vyhlazené písmo, je tady cufon nebo sirf), vyplněné alt texty (případně i title) ke všem obrázkům. Normální uživatel o existenci těchto dodatečných textů vůbec neví, ale vyhledávačům pomůžeš (teda pomůžeš spíš sobě :)

Co se týče počtu klíčových slov, podle několika zdrojů (v intervalu půl až několik let zpátky) je doporučený počet 5-7 slov nebo krátkých slovních spojení. Podobné délky by mělo být i meta description. Za zmínku ale stojí, že (podle tvrzení z posleního roku) google keywords ignoruje. I kdyby to byla pravda, google rozhodně není jediný vyhledávač a spousta dalších robotů (včetně robotů pro webové katalogy) tyto informace pořád zpracovává. Je to trocha textu a jeho přítonost rozhodně neuškodí :)

Na závěr k URL. V ideálním světě by měly hezké URL (http://domain.tld/products/product-name) sloužit uživateli (být přehledné a snadno zapamatovatelné) i robotům (když se klíčové slovo ze stránky objevuje i v adrese, je to jenom dobře). Zakódované znaky v url (M1-%DAdr%9Eba%20a%20%E8istenie) jsou sice normálně funkční, ale popírají primární účel hezkých URL -- pro uživatele jsou nečitelné a vyhledávače je zpátky nerozkódovávají (takže v nich hledaný text nenajdou). Přitom jenom stačí obětovat diakritiku (a zůstat u povolených znaků), třeba původní zmíňovaná adresa by měla vypadat takto: http://mbmmat.sk/M1-udrzba-a-cistenie
Zkus si například najít něco na googlu -- uvidíš, jak zvýrazňuje hledaný text i v zobrazované URL adrese výsledků (a čím více zvýraznění, tím větší šance, že přijde návštěvník :)

___
Tolik z mé strany. Samozřejmě každý může mít jiný názor a jiné tendence (zejména u lightboxů), takže prosím opět s rezervou :)

Web je silně dynamické prostředí. Postupy pro přístupnot jsou dneska úplně jiné, než byly před pár lety a zcela jistě se v dalších letech zase výrazně promění :)
Freeze dakujem ti velmi pekne a moc si tvojich rád vážim. Budem sa na nich snažiť popracovať.
Ked by si nieco potreboval poradiť čo sa tíka flashu, alebo 3D max, tak sa ozvi, stranku poznas, kontakt najdes.